Rozhovor s Ladislavem Blažkem, majitelem české oděvní značky Blažek

Rozhovor s Ladislavem Blažkem, majitelem české oděvní značky Blažek

3. 6. 2022

„„Oblečením nositel vyjadřuje úctu k dané situaci.“ O pánské módě, milánské inspiraci i outfitu na pohovor s Ladislavem Blažkem“

V prvním dubnovém týdnu jsme se zúčastnily představení nové kolekce módního domu Blažek. Ještě předtím jsme se ale sešly s jeho zakladatelem a naším klientem Ladislavem Blažkem na rozhovor. Patron české a slovenské pánské módy nám prozradil, kde se inspiruje, co by nemělo chybět v šatníku moderního muže, co si myslí o fast fashion a mnoho dalšího.

 

V poslední době se mluví o tom, že pandemie a částečný přesun práce na home-office částečně změnily styl oblékání. Měly podle Vás poslední dva roky výrazný dopad
na pánskou módu nebo vaši klientelu?

Trend posunu od formálního oblečení k tzv. smart casual outfitu začal už zhruba před deseti lety. Covid tuto změnu ale jednoznačně urychlil. Někteří muži v rámci svého šatníku formální oděv upozadili a více vsadili na pohodlí. Na druhou stranu s radostí vidíme, že mladší generaci pracující například ve finančním nebo právnickém sektoru formální a elegantní móda baví. Pánský oblek je nesmrtelný.

Líbí se mi, že móda je dnes liberální. Nikdo není okolnostmi nucen do trendů, naopak se cení, když má člověk vlastní styl. Jiná věc je samozřejmě dress code na akcích, který by
se měl podle mě ctít za každých okolností. Jde o slušnost k hostiteli. Ignoraci pravidel oblékání bych v takovém případě nazval křupanstvím. Když jde muž hrát fotbal, automaticky si vezme kopačky. O obleku by taky neměl ani přemýšlet, když jde třeba do Národního divadla. Realita všedních dnů je každopádně mnohdy jiná.

 

Museli jste v rámci vaší kolekce tuhle změnu nějak reflektovat, přijít například s něčím novým?

Blažek kolekce je standardně rozvržená do čtyř kategorií, každý muž v ní proto najde, co potřebuje. Máme sekci Evening, což prakticky znamená smoking. Business, tedy formální styl ve smyslu klasických obleků. Dnes populární Smart Casual, kdy se hlavní outfit skládá z jerseyového saka, džínů, košile nebo polotrička. Čtvrtá kategorie je Casual – krátké kalhoty, plavky, lněné košile široká je nabídka teplákových souprav. Vše doplňuje vhodná obuv, opasky a další módní doplňky. Takové rozdělení jsme měli vždycky, ale segment Smart Casual jsme v důsledku pandemie posílili.

 

Jaký je dnes váš typický zákazník?

Je to člen Blažek klubu. Náš zákaznický klub tvoří zhruba 150 tisíc klientů, kteří nám dělají 80 procent tržeb. Skrze zavedené procesy vidíme jejich nákupní chování, jsme s nimi ve spojení třikrát do měsíce prostřednictvím online newsletteru, v němž představujeme novinky ze světa módy, látek a našich nejnovějších kolekci. Jsou to muži, které zajímá kvalitní a originální design a poskládání šatníku udržitelným způsobem. Letos slavíme 30 let a náš obchodní model je od začátku postavený právě na unikátním designu.  Máme české designéry, materiály nakupujeme výhradně v Itálii a výroba probíhá převážně na Slovensku.

 

Dostanou se k vám i lidé, kteří výrazně změní svůj styl oblékání?

Určitě. Součástí Blažka je krejčovství, to je nejvyšší úroveň servisu, který poskytujeme. Naprosto individuální služby. Naše třešnička na dortu. Zákazníci si mohou vybrat ze stovek látek a nechat si ušít na míru originální smoking, oblek nebo sportovní blejzr, polo a džíny. Naše nabídka je skutečně obrovská. Tyto služby využívají naši zákazníci, zejména když
se připravují na významné společenské události nebo třeba na vysněnou dovolenou na privátní jachtě.  

Samozřejmě ve všech našich značkových obchodech mohou zákazníci vybírat z kolekcí, které naši designéři navrhli do ucelených a materiálově, barevně i střihově perfektně sladěných outfitů. To je velká přidaná hodnota Blažka, kterou zákazníci velmi oceňují. A pro toho, kdo má chuť výraznějším způsobem doplnit nebo obnovit šatník, to platí dvojnásob.

 

Jaký postoj zaujímáte k rychlé a dostupné módě?

Fast fashion je vlak, do kterého jsme nikdy nenaskočili. Věc, kterou nepodporujeme a kterou jsem vždycky považoval za neetickou. Když pominu nekvalitní materiály, zátěž pro životní prostředí a dětskou práci, tedy atributy spojené s rychlou módou, z pohledu zákazníka vnímám ještě rovinu času. Čas je naše nejcennější aktivum. Když ho investuji do výběru outfitu, tak ho nechci za tři měsíce vyhodit.

Snažíme se kolekce stavět tak, že na sebe navazují, vzájemně se doplňují. Když si zákazník koupí něco z jarní kolekce, v podzimní kolekci najde kousek, který k tomu bude pasovat. Takto jsme naše outfity koncipovali vždycky. Samozřejmě fast fashion tlačí cenové hladiny hodně dolů, ale všechno něco stojí. U nás bude vždycky platit, že méně je více.

 

Dá se říct, jak dlouho vydrží třeba jedno sako?

Připravujeme kolekce tak, aby měly životnost několik sezón, de facto spoustu let. Jedním z velkých umů designérů je, aby vybírali z nabídky textilek látky, které se rychle neokoukají a budou do určité míry nadčasové. Fast fashion sklouzává k velkým nápisům, barevným límečkům nebo manžetám štěpovaným kontrastní nití. Tím vlastně odvádí pozornost od průměrné kvality, trochu se za ně schovává. Sofistikovanost se přitom odehrává v kvalitě materiálu, jenž je vyroben z přírodních vláken, a nenápadných detailech. Samozřejmě je nutné, aby byl oděv kvalitně krejčovsky zpracovaný, ale víc není potřeba.

 

Kolik by tedy zhruba měl mít muž košil a obleků?

Určitě by měl mít kvalitní smoking. Potom cca deset obleků, které bych rozdělil na šest celoročních, dva letní a dva tvídové na zimní období, které může doplnit například černým rolákem. Množství odráží i to, že by si muž neměl brát stejný oblek dva dny po sobě. Smoking nemusí být nutně černý, může mít jemný mikrovzor, ze tří metrů to vypadá jednolitě, ale zblízka člověk vidí, že se v látce něco zajímavého odehrává.

Košile jsou kapitola sama o sobě. Pro muže v módě není příliš možností, jak se odlišit, vyjádřit svůj styl nebo náladu. Každý by měl mít několik světlých košil, ale zároveň doporučujeme pořídit si několik výrazných, signifikantních barev a vzorů. Pro Blažka jsou právě hravé, ale elegantní košile typický sortiment.

Co se týče materiálu, nejdůležitější je merino vlna a její směsi. V kvalitním šatníku nesmí chybět. Na léto může být směs s mohérem, který má velmi dobré vlastnosti – nemačká se a přináší vzdušnost. Uvolněné a ležérní léto, to je rozhodně len. Rád bych zdůraznil, že vlna neznamená nutně teplo, jak se stále mnozí domnívají, má skvělé termoregulační vlastnosti, a proto ji v našich kolekcích používáme celoročně.

 

Co byste doporučil mužům, když jdou na pohovor?

Samozřejmě záleží na společnosti a pozici, o kterou se ucházejí. Obecně ale platí, že modrý oblek je nejuniverzálnější poloha. Modrá barva má stovky odstínů a v pánské módě je dominantní a nejdůležitější. Dobře padnoucím modrým oblekem doplněným o kvalitní černé nebo hnědé boty sladěné s koženým opaskem tedy muži opravdu nic nezkazí. Pokud pro ně formálnější oděv není přirozený, ať vsadí na krásu a jednoduchost separátního modrého saka, bílé košile a neopraných džínů. S takovou kombinací neudělají chybu. Zapovězené jsou velké nápisy, krátké kalhoty, otevřené boty, přílišné rozhalenky nebo tričko bez rukávů.

 

Co vám o člověku řekne to, jak je oblečený? Vnímáte to hodně?

Oblečením každý nositel vyjadřuje určitou úctu k dané situaci. Ať už jde do divadla, nebo na pracovní pohovor. Náboráři o tom určitě taky přemýšlejí a všímají si toho. Tady bych si dovolil citovat Marka Twaina: „Šaty dělají člověka. Nazí lidé mají malý nebo žádný vliv
na společnost.“

Profesní deformace je u mě velká. Když jsem v Miláně, sednu si často na kávu a dívám se, jak se ulice chová. To je zajímavá inspirace. Poznám kvalitu zpracování a materiálu
na první pohled. Ocením, když má člověk svůj styl, podle toho se dají trochu odhadnout určité vlastnosti člověka.

 

Jsou v Miláně muži oblečení jinak než u nás, na té byznysové úrovni? Nebylo těžké začínat byznys v módě zrovna v Česku?

Rozdíl není tak velký. Už jsme se naštěstí dostali na vysokou úroveň, ale trvalo to dlouho. Když jsem v roce 1992 zakládal firmu, čekal jsem, že to bude trvat deset let, ne třicet. Ale podstatné je, že jsme se tam dostali. Délka cesty není ve výsledku tak podstatná.

Módní svět je nádherný, ale z byznysového pohledu je nesmírně těžký, protože je strašně konkurenční. Móda je navíc zbytná věc, takže když se začne něco dít, je to první oblast, ve které zákazníci nákup odloží. Já jsem si před třiceti lety vytyčil cíl vybudovat jedničku v pánské módě na českém a slovenském trhu, držel jsem se ho a podařilo se to.

Díky dlouhé tradici je know-how naší firmy unikátní. Třeba co se týče výběru a nákupu látek. Máme vybudované letité obchodní vztahy s těmi nejlepšími italskými textilkami, osobně se znám s majiteli a řediteli těchto světoznámých firem a jsem nesmírně hrdý, že můžeme českým mužům šít z nejkvalitnějších materiálů.

Kvalitu krejčovského zpracování zajišťují nesmírně šikovní a zkušení lidé v naší konstrukci a modelové šicí dílně a celá příprava výroby představuje organizačně a technicky náročný   proces. Do výroby zařazujeme krátké série maximálně 300 kusů od modelu, a to samozřejmě přináší další komplikace. Je to ale jediná cesta, jak docílit exkluzivity a rozmanitosti našich kolekcí.

 

Co dalšího Vás kromě milánských ulic inspiruje?

Tato otázka míří na náš kreativní tým, ale jsme v úzkém kontaktu, tak si dovolím stručně odpovědět ve smyslu toho, jak vnímám práci svých kolegů. Opět musím zmínit italské textilky, ty jsou obrovskou studnicí inspirace. Nejen že připravují dvakrát ročně inovativní kolekce látek, a tím silně ovlivňují oděvní designéry, ale své nové myšlenky vizualizují pomocí neskutečně nápaditě propracovaných mood boardů (česky koláž či nástěnka).  Jejich pohled na barevnost, vzory, tisky nebo vazební efekty je trvale nejlepší. Nikdo na světě se tomu nevyrovná. Je to tradice, jejíž kořeny sahají až do renesance. Do vývoje a výroby látek investují neuvěřitelnou energii, čas a peníze.

Další rovina inspirace samozřejmě vychází z dlouholetých zkušeností, výsledků prodejů a toho, co se líbilo zákazníkům v minulých kolekcích. Třetí část vychází z tvůrčího potenciálu našeho kreativního týmu. Někdo se inspiruje tím, že se projde po Miláně, někdo se projdepo lese, jiný navštíví zajímavou výstavu. Neotřelé myšlenky zpravidla přicházejí nečekaně a jde o to, je podchytit a uvést v život.