Chcete zazářit při online pohovoru? Vsaďte na přípravu a autentičnost

Chcete zazářit při online pohovoru? Vsaďte na přípravu a autentičnost

29. 9. 2020

„Fáze největších zdravotních obav z koronaviru už sice pominula, ale se vší vervou udeřil další strašák: ekonomická krize. Hospodářské změny budou zřejmě trvalejší. A je třeba se na ně připravit. V článku přinášíme tipy, na co si dát pozor při online pohovoru. O své zkušenosti se s námi podělili naši kandidáti.“

Chaos spojený s šířením koronaviru se nevyhnul ani ekonomice a pracovním rutinám. Možná i vy patříte mezi 11 % respondentů z průzkumů veřejného mínění, kteří dostali výpověď, či vás vyhodili ve zkušebce. Anebo jste v tom lepším případě dva měsíce na home officu. Současná bezprecedentní situace je náročná sama o sobě, natož když se k ní přidá strach z toho, že zůstanete bez práce. Nezoufejte. Svět se sice na čas zpomalil, ale nezastavil. Po prvotním šoku se trh práce vzpamatoval, personalisté rozhodili sítě a nábor zaměstnanců se zase rozjel. Online.

Kdo se přizpůsobí, vyhraje

Najít si vysněné zaměstnání je teď možná těžší, ale rozhodně ne nemožné. Zatímco první kontakt probíhá standardně po emailu nebo telefonu, v rámci druhého nebo třetího kola výběrového řízení je téměř nutností sejít se tváří v tvář. Poté co projdete prvními filtry a posunete se na pozici potenciálního kandidáta, se právě na osobním setkání naplno projeví vaše kvality, unikátní zkušenosti, schopnost reagovat a v neposlední řadě také vzájemná chemie.

V době, kdy je osobní kontakt omezen na minimum, je online pohovor vhodným způsobem, jak se setkat alespoň na dálku. Zatímco někdo je však na tento typ komunikace zvyklý, pro mnoho lidí se jedná o první zkušenost. I když se na první pohled může zdát, že ucházet se o práci z domova je komfortnější než potit se v koženém křesle v zasedačce, výsledný dojem může být značně odlišný. Online svět má svoje specifika, se kterými je nutné počítat a připravit se na ně, pokud u pohovoru chcete uspět. Druhou šanci už zpravidla nedostanete, a je škoda ji promarnit jen tím, že se necháte ukolébat pohodou domácího prostředí.

Budoucnost patří online světu

Už nyní je jasné, že vliv technologií bude růst. Stejně jako třeba home office i online komunikace je trend, jehož nástup se rozšířením koronaviru urychlil. Nedá se sice předpokládat, že dojde k úplné eliminaci osobních setkání, můžeme ale čekat, že poté, co firmy zjistily, jak efektivní a flexibilní online pohovory jsou, charakter náborových procesů se zásadně promění.

Výhodné to může být pro obě strany. Hlavní benefit, který virtuální setkání přináší, je především časová úspora na obou stranách. Mnohem snáz najdete vhodný termín, nestrávíte hodinu či dvě na cestě a nemusíte si brát kvůli pohovoru v aktuálním zaměstnání dovolenou. Mimo to ale online prostředí skýtá mnohá úskalí. Pojďte se s námi podívat na vychytávky, jak online pohovor hravě zvládnout.

Pozor na přílišnou neformálnost

Jsou to drobnosti, na kterých záleží. Detaily, které vás reprezentují. Ať už rozhovor proběhne přes moderní Zoom, tradiční Skype nebo jinou platformu (Google Hangouts, WhatsApp...), vždy si zkontrolujte, jakou máte nastavenou přezdívku a profilovou fotografii. Je to první věc, kterou váš případný zaměstnavatel uvidí. Další důležitá věc je to, jak vypadáte a co máte na sobě. Kvalita obrazu sice může leccos zkreslovat, i tak se ale oblékněte, jako byste šli na normální pohovor. Nemusíte doma na gauči sedět v saku, ale košilí nic nezkazíte.

Někdy je nenucenost příhodná. Předem ale většinou nevíte, proto vždy raději zvolte formálnější vystupování. “Už v telefonu, během kterého jsme domlouvaly podrobnosti virtuálního setkání, mě HR ředitelka upozornila, ať si rozhodně nedělám starosti s dresscodem. Že si zakládají na neformálnosti a stačí tričko, a když budu mít tepláky, stejně to nebude vidět,” popisuje svoji zkušenost Anna. “Takový přístup se mi líbil, cítila jsem se při pohovoru mnohem uvolněnější. Tepláky jsem ale na sobě samozřejmě mít nechtěla, už jen pro vlastní pocit,” dodává.

Štěstí přeje připraveným

A když říkáme připraveným, myslíme hlavně informovaným. Absencí osobního kontaktu se většina pozornosti zaměřuje na obsah vašeho sdělení, nikoliv na formu, nebo to, co z vás
vyzařuje. A tak je ještě o trochu více než při osobním setkání důležité načíst si podstatná fakta o firmě, připravit si otázky a klidně si vzít k ruce svůj životopis a třeba vypracovaný
úkol nebo stručné poznámky všeho, co chcete zmínit.

V online prostředí je také velmi důležité postavit komunikaci na svých osobních silných stránkách. Nebojte se projevit emoce a hlavně entuziasmus, i když si možná ze začátku
budete připadat nepřirozeně. Podání ruky nahraďte dynamickým pozdravem, na závěr nezapomeňte zdůraznit svůj zájem o danou pozici. Explicitnost je vzhledem k podmínkám
nezbytná. Ujistěte se v průběhu, že druhá strana rozumí, co chcete říct, projev přes obrazovku může být zkreslený a zavádějící.

Technika, základ úspěchu

Možná máte největší respekt právě z toho, aby vše fungovalo, tak jak má. I my často bojujeme s nejrůznějšími nástrahami ze světa technologií. Zásadní je vše zkontrolovat včas a případně to řešit, ne zjistit, že vám nefunguje mikrofon nebo kamera, když už máte na drátě pohovorující. I to se ale samozřejmě může stát. V takovou chvíli zachovejte klid, důležité je vše vysvětlit, omluvit se a klidně se tomu společně zasmát. Například u Skypu můžete před zahájením spojení provést tzv. sound test, prostřednictvím kterého se ujistíte, že vás dotyčný uslyší.

O svoji zkušenost, kdy se po technické stránce ne úplně zadařilo, se s námi podělila Martina: “Jednalo se již o několikátý Skype pohovor, takže jsem nepočítala s technickým problémem. Když jsem se však spojila s HR manažerkou a mým potenciálním nadřízeným, informovali mě, že mě sice vidí, ale neslyší. Vykolejí mě každá drobnost, takže jsem na chvíli zpanikařila, ale pak jsem napsala do chatu, že mám zapnutý mikrofon a nevím, kde je problém, ať mi dají minutku a vyřeším to,” svěřila se nám. “Když jsem se znovu připojila, manažerka mě pochválila, že jsem to vyřešila, že by si s tím sama nevěděla rady a musela by požádat o pomoc syna.” Jak vidíte, ani drobné nesnáze tedy nemusí znamenat konec světa.

Vsaďte na autentičnost

Domácí prostředí může působit uklidňujícím dojmem, pro někoho může být ale zdrojem stresu. Máte doma děti, denně vám volají rodiče nebo čekáte kurýra? Pokud na vás zazvoní sousedka, nic s tím nenaděláte, ale rozhodně si vypněte telefon. Rodiče počkají, kurýr přijede jindy. Nenechte se ničím rušit, uvolněte se. Najděte si klidné a neutrální prostředí, ujistěte se, že za vámi není vidět nepořádek nebo něco, co by rozptylovalo pozornost. Online pohovor pravděpodobně není nová situace jen pro vás, ale i pro druhou stranu, drobná shovívavost je tedy na místě a všichni jsme jenom lidi, takže se ničeho nebojte a buďte autentičtí. :)

Setkávání s lidmi je jedna z věcí, které máme na naší práci nejraději. Zároveň si ale v Unique People zakládáme na tom, že klientům i kandidátům vycházíme vstříc, přizpůsobujeme se časovým možnostem i situaci. Dnešní v mnoha ohledech komplikovanou dobu vnímáme jako příležitost naše služby zlepšit a připravit se na změny, které možná přijdou.

Těšíme se, že až se poměry uklidní, budeme se opět setkávat u nás v kanceláři nebo v kavárně, protože osobní kontakt k naší práci neodmyslitelně patří a lze ho jen těžko nahradit. Se zapojením technologií a využitím benefitů online světa však počítáme také. Věříme, že správnou kombinací docílíme maximální efektivity, aniž bychom slevily ze svých hodnot, kterými jsou především profesionalita, lidský přístup, odbornost a empatie.

Petra Koromházová – +420 608 250 630, koromhazova@uniquepeople.cz
Veronika Jurečková – +420 608 250 631, jureckova@uniquepeople.cz
www.uniquepeople.cz


Těšíme se na spolupráci!